Piątek 23 października (Łódź, Klub Wytwórnia) będzie prawdziwym świętem dla wszystkich miłośników muzyki elektronicznej. Przygotowano spotkania z nestorami gatunku oraz przedstawicielami młodego pokolenia, nie zabraknie prezentacji historycznych instrumentów. Jak zwykle wieczór dopełnią niezwykłe koncerty. Najpierw niespotykana reprezentacja Polski: Skrzek, Kucz, Kapitan Nemo i Komendarek. Po nich przedstawiciele new romantic z Wielkiej Brytanii...
Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD)
OMD |
W 2013 r. zespół wyruszył w trasę koncertową po Europie i Ameryce. Dziś grupa OMD tworząc muzykę korzysta z nowatorskich i zaskakujących rozwiązań. Do produkcji utworu „Our System”, który znalazł się na najnowszym krążku – „English Electric”, formacja wykorzystała dźwięki pochodzące z powierzchni Jowisza, nagrane przez sondę Voyager. Inspiracją do numeru „Night Cafe” był obraz „Nighthawks” namalowany przez Edwarda Hoppera, a tekst utworu został stworzony z tytułów obrazów artysty. Twórczość formacji z Wirral jest inspiracją dla takich artystów jak: The XX, La Roux, The Killers oraz współpracownika Arcade Fire – Owena Palletta, który nagrał ponownie album OMD „Dazzle Ships” używając tylko i wyłącznie skrzypiec. Od wielu lat trwa renesans popularności analogowych syntezatorów. Z jednej strony do ich używania wracają ikony muzyki pop, np.: Depeche Mode, z drugiej - sukcesy święcą artyści młodszego pokolenia: Todd Terje, Lindstrom, Steve Moore czy producenci związani z wytwórnią Italians Do It Better.
Cena za jeden dzień (piątek lub sobota) - 70 zł.
karnet na cały Festiwal - 120 zł.
karnet na cały Festiwal - 120 zł.
Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit, postanowili poświęcić jeden dzień tegorocznej edycji na celebrację muzyki tworzonej za pomocą legendarnych maszyn Mooga, Yamahy, Rolanda, Hammonda, Korga i in. Pierwsza część festiwalowego piątku przebiegnie pod znakiem wykładów, dyskusji i warsztatów. Ich gośćmi będą postaci ważne dla polskiej muzyki elektronicznej: Michał Wilczyński (szef GAD Records), Maciej Polak (Analogia.pl), a także kompozytorzy i twórcy:
Władysław Komendarek
Artysta twierdzi, że jest kosmitą, ale faktycznie urodził się i mieszka w Sochaczewie. Jako instrumentalista i kompozytor wypracował własny styl, który wymyka się jakiejkolwiek klasyfikacji. W twórczości Komendarka można odnaleźć echa muzyki rockowej, a nawet hardrockowej, klasycznej, jazzowej, etnicznej oraz eksperymentalnej. Muzyk jest wirtuozem kosmicznego brzmienia i pionierem polskiej elektroniki. Władysław karierę muzyczną rozpoczął w latach siedemdziesiątych w Grupie Dominika. W latach 1973-1983 Komendarek był członkiem zespołu Exodus, z którym wydał pięć albumów. Od połowy lat osiemdziesiątych muzyk postawił na twórczość solową.
Mama mi opowiadała, że jak miałem rok, bardzo reagowałem na dźwięki. W szkole podstawowej grałem z siostrą na cztery ręce na pianinie. Jak zapominałem jakiejś frazy, natychmiast reagowałem po swojemu, ale tak, żeby było zgodne z harmonią konkretnego utworu. Czasami opuszczałem zajęcia. Wiązało się to najczęściej z zespołami amatorskimi lub wieczorkami muzycznymi, gdzie zaczynałem zarabiać jakieś drobne pieniądze – mówi Władysław o początkach swojej przygody z muzyką.
Kompozytor ma w swoim dorobku ponad trzydzieści płyt studyjnych. Gościnnie pojawił się m.in.: na krążku T. Makowieckiego zatytułowanym „Moizm” oraz na albumie „Człowiek z Wysokiego Zamku”, nad którym współpracował z J. Skrzekiem i J. Pijarowskim, wydał płytę „I Am An Alien”. Wytwórnia GAD wydaje jego historyczne nagrania, a sam muzyk zagrał mini trasę koncertową z zespołem Antigama. Na płycie Antigamy „The Insolent” pojawił się również w roli kompozytora i wykonawcy. W ubiegłym roku w ramach trasy „Męskie Granie” wystąpił na koncercie w Chorzowie. Komendarek wystąpił również na koncercie z cyklu „Boiler Room” w Warszawie oraz w filmie dokumentalnym dedykowanym polskim prekursorom i twórcom muzyki elektronicznej.
Żeby być dobrym artystą trzeba umieć zaskakiwać, ciągle wymyślać coś nowego i być cały czas otwartym na świat. Jeśli twórca się boi, lepiej, żeby się nie brał za tę robotę – kończy artysta.
Komendarek przydomek artystyczny „Gudonis” wziął od dziadka, z pochodzenia Litwina, który był cenionym organistą na Ziemiach Odzyskanych. Kompozytor przyjął pseudonim w 1983 r., właśnie na jego cześć. Władysław jest potomkiem w linii prostej Michała Kleofasa Ogińskiego, autora słynnego poloneza „Pożegnanie ojczyzny”. 26 października 2013 r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit miała miejsce premiera filmu dokumentalnego: „Władysław Komendarek – W Kosmosie zawsze jest dobrze” (reż. M. Nowak, D. Brykalski). Artysta otrzymał również nagrodę Festiwalu – „Człowiek ze Złotym Uchem” za swoją „szczególną wrażliwość muzyczną”. Dziękując za wyróżnienie, muzyk wyraził zdumienie z powodu faktu, że: „Ziemianie wręczają nagrodę kosmicie”.
Kapitan Nemo
fot. Paweł „Blitz” Rosłon |
Kiedyś występy na żywo nie były dla mnie tak ważne jak teraz. Ostatnio bardzo je polubiłem. W Polsce publiczność stała się bardziej świadoma. To duża przyjemność występować przed publiką, która chce cię słuchać – mówi o swoich koncertach Kapitan Nemo.
Obecna muzyka artysty jest jak zwykle melodyjna, a stylistycznie stanowi połączenie brzmienia electro z elementami nowoczesnego gitarowego rocka. Bogdan Gajkowski jest także kompozytorem muzyki filmowej i reklamowej, jak również autorem kilku przebojów Izabeli Trojanowskiej, m.in.: „Brylanty” i „Nic naprawdę”.
Józef Skrzek
fot. Marcin Tomaszuk |
SBB zawiesiło działalność w 1980 roku, reaktywując się z sukcesem dwadzieścia lat później. Po zawieszeniu działalności formacji SBB Józef Skrzek nagrał kilka doskonale przyjętych przez krytyków solowych albumów opartych na instrumentach elektronicznych. Od końca lat 70. artysta komponuje także muzykę teatralną, filmową i telewizyjną. Jest autorem ścieżki dźwiękowej m.in. do filmów: „Golem” i „Wojna światów - następne stulecie” Piotra Szulkina oraz „Ręce do góry” Jerzego Skolimowskiego. Muzyk często współpracuje z reżyserem Lechem Majewskim, z którym stworzył utwory do filmów: „Pokój saren”, „Wojaczek”, „Angelus” oraz „Młyn i krzyż”. Od początku lat osiemdziesiątych Józef Skrzek coraz częściej koncertuje w kościołach, wykorzystując zarówno tradycyjne organy, jak i instrumenty elektroniczne. Od albumu „Kantata Maryjna” z 1987 r. muzyk regularnie nagrywa płyty inspirowane tematyką religijną. Oprócz tego, artysta z powodzeniem zajmuje się produkcją dużych widowisk multimedialnych, osadzając je w tak niecodziennych miejscach jak kopalnia srebra, latarnia morska czy zbocze góry.
Konrad Kucz.
Konrad Kucz |
Część warsztatową zakończy omówienie przygotowywanej przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z GAD Records i Festiwalem Soundedit „Antologii Polskiej Muzyki Elektronicznej”. Premiera wydawnictwa zaplanowana jest na rok 2016. Wydarzeniem - nomen omen - elektryzującym będą piątkowe występy. Na jednej scenie, podczas wspólnego koncertu wystąpią: Józef Skrzek, Kapitan Nemo, Władysław Komendarek i Konrad Kucz. Wykonawcy to reprezentanci różnych pokoleń i gatunków polskiej elektroniki. Każdy z artystów zagra swój krótki, autorski koncert, aby potem wspólnie zagrać specjalnie z tej okazji przygotowane utwory. Na koniec zaprezentuje się brytyjski duet Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD), który po wydaniu w 2013 r. entuzjastycznie przyjętego albumu „English Electric” powrócił do światowej czołówki wykonawców muzyki pop. Piątkowe after party poprowadzi słynny już na całym świecie duet DJ-ów - Ptaki, który zagra specjalny set nawiązujący do muzycznego klimatu dnia.
Program Soundedit ’15
Piątek – 23 października
11:00 – 18:30 - "Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej" - warsztaty i spotkania
19:00 – 21:00 - Koncert "Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej": Józef Skrzek,
Władysław Komendarek, Kapitan Nemo, Konrad Kucz
Władysław Komendarek, Kapitan Nemo, Konrad Kucz
21:30 – 22:40 - Koncert zespołu OMD
23:00 – 01:00 - After Party - Ptaki
Ptaki
fot. Oliwia Szanajca Kossakowska |
Sobota – 24 października
19:00 – 20:30 - Koncert Wojciech Waglewski i goście: Maria Peszek, Leszek Możdżer, Fisz, Emade, zespół Voo Voo
20:30 – 21:00 - Gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”, którą poprowadzi Piotr Metz
21:10 – 22:45 - Koncert Boba Geldofa
Bilety na pojedyncze dni oraz karnety na cały festiwal można nabyć na: ticketpro.pl, biletyna.pl, biletomat.pl i bilety24.pl, oraz w salonach sieci Empik, Media Markt, Saturn i in. Bilety są dostępne również w Klubie Wytwórnia.
W czwartek - 22 października - Soundedit zaprasza na szkolenie przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów. Natomiast 25 października (niedziela) w imieniu Metal Mind Production zapraszamy do łódzkiej Atlas Areny, gdzie wystąpi Deep Purple. Roger Glover – basista i producent Deep Purple będzie gościem Soundedit ’15 i zostanie uhonorowany statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem” w uznaniu za „całokształt dokonań w dziedzinie produkcji muzycznej”. Hasło Festiwalu pozostało bez zmian – „I Am The Sound”. Chcemy powiedzieć każdemu z uczestników, że każdy może być, jest i będzie własnym, indywidualnym brzmieniem. Ty też! Choć może jeszcze nie zdajesz sobie z tego sprawy. „I Am The Sound” – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką! Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi.
K-essence to katowicka formacja założona dwa lata
temu przez lidera niezapomnianej indie-rockowej grupy NeLL, Bartka
Czarno-Księżyka. Zespół kreuje nastrój porównywalny do dokonań mistrzów
klimatu – Nicka Cave’a, Petera Murphy, Marka Lanegana, czy też wczesnych
płyt Bowiego. Debiutancki album K-essence „Prince of Pawns” ukazał się
nakładem Requiem Records, a wydanie wsparła finansowo społeczność fanów
na Megatotal.pl. K-essence jest pierwszym i jak dotąd jedynym
przedstawicielem polskiej sceny gruz rockowej. Muzycznie zespół zmierza w
kierunku bezkompromisowego rocka balansującego gdzieś między stylistyką
indie z melancholijną psychodelią, a mrocznym gotykiem, jednak czasem
brzmienie zespołu podąża również w stronę iskrzącej odrobiną glamowej
sceniczności dojrzałej muzyki pop. Obecnie zespół zbiera na MegaTotal.pl
fundusze na teledysk promujący nadchodzący album. Premiera klipu
odbędzie się podczas koncertu 22 października (czwartek) podczas
Festiwalu Soundedit ‘15 w Łodzi. Skład grupy: Bartek Czarno-Księżyk –
wokal, gitara, Krzysiek Kot – perkusja, Johnny Lid – instr. klawisz.,
gitara, wokal oraz Iwo Nowak – bas.
Das Moon to muzyczna podróż w czasie. W przeszłość
i... W przyszłość. Charyzmatyczne trio inspiruje się takimi ikonami
sceny, jak Einstürzende Neubauten, Laibach, Kraftwerk czy Depeche Mode,
ale tworzy swój własny, niepowtarzalny styl. Znaki rozpoznawcze, to duża
dawka elektroniki z domieszką nowofalowego brzmienia gitar i surowych
instrumentów perkusyjnych, a także hipnotyzujący głos wokalistki Daisy
K. Das Moon w obecnym kształcie istnieje od czterech lat. Zespół tworzą
trzy różne, silne osobowości, które doskonale się dopełniają. Daisy K.
jest wokalistką i poetką, DJ Hiro Szyma - didżejem, perkusistą i
absolwentem warszawskiej ASP, a Musiol - producentem muzyki
elektronicznej i multimediów oraz prawnikiem. Pierwsza płyta Das Moon
„Electrocution”, ukazała się w 2011 r. nakładem Agencji Fonograficznej
Polskiego Radia. Za końcowy miks płyty odpowiadali Emily Lazar i Joe
LaPorta, pracujący w nowojorskim studiu The Lodge, znanym ze współpracy
m. in.: z Depeche Mode, The Prodigy, czy Björk. W 2012 r. Das Moon
został laureatem konkursu „Zrób Głośniej!”, organizowanego przez portal
T-Mobile Music i wystąpił, jako jedyny polski zespół, na festiwalu
Electronic Beats w Gdańsku. Drugie wydawnictwo w dyskografii Das Moon
zatytułowane „Weekend In Paradise” (premiera: 17 października 2014 r.
nakładem Requiem Records) to „concept album”, składający się z dwunastu
utworów. W warstwie tekstowej przekazuje emocje „na wyrywki” i
eksploruje ciemniejsze strony życia, zgodnie z artystycznymi
poszukiwaniami zespołu. Podczas trasy koncertowej promującej „Weekend In
Paradise” Das Moon zagrali między innymi jako gość specjalny przed
słynną kanadyjską formacją electro-industrialną Front Line Assembly oraz
podczas festiwalu Mayday w katowickim Spodku. W lipcu 2015 r. ukazał
się trzeci teledysk promujący „Weekend In Paradise” – tym razem do
piosenki „Not a Happy Song”. Wersja kompozycji wykorzystana w teledysku
różni się od wersji z albumu i zostanie zamieszczona na winylowym
wydaniu „Weekend In Paradise”, które będzie miało premierę jesienią br.
Utwór trafił również do filmu „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja,
który będzie po raz pierwszy zaprezentowany we wrześniu na festiwalu
filmowym w Wenecji. Das Moon pracuje obecnie nad pierwszymi pomysłami na
nowe kompozycje, które trafią na trzecią płytę studyjną. Premiera
albumu jest zaplanowana na rok 2016.
Czwartek – 22 października
Piątek – 23 października
W czwartek - 22 października - Soundedit zaprasza na szkolenie przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów. Natomiast 25 października (niedziela) w imieniu Metal Mind Production zapraszamy do łódzkiej Atlas Areny, gdzie wystąpi Deep Purple. Roger Glover – basista i producent Deep Purple będzie gościem Soundedit ’15 i zostanie uhonorowany statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem” w uznaniu za „całokształt dokonań w dziedzinie produkcji muzycznej”. Hasło Festiwalu pozostało bez zmian – „I Am The Sound”. Chcemy powiedzieć każdemu z uczestników, że każdy może być, jest i będzie własnym, indywidualnym brzmieniem. Ty też! Choć może jeszcze nie zdajesz sobie z tego sprawy. „I Am The Sound” – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką! Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi.
***
Wzorem
ubiegłego roku, pierwszy dzień Soundedit, czyli czwartek (22
października) będzie dniem szkoleń branżowych. Wieczorem jednak
zaproszono na koncerty polskich wykonawców. Dwa zespoły zaprezentują po
raz pierwszy publiczności najnowsze videoklipy. Organizatorzy Festiwalu
ujawniają listę tegorocznych laureatów Nagrody „Człowieka ze Złotym
Uchem”. Do Klubu Wytwórnia przyjadą zachodni realizatorzy dźwięku,
którzy podzielą się doświadczeniem z kolegami z Polski oraz zaprezentują
najnowocześniejszy sprzęt i jego możliwości. Szczegóły organizacyjne
tego szkolenia podamy niebawem. Wieczorem jednak, dzięki współpracy z
łódzkim portalem MegaTotal.pl oraz wytwórnią Requiem na scenie
zaprezentują się cztery młode, polskie zespoły.
The Pau
The Pau |
Solowy
projekt Pauliny. W autorskich kompozycjach sama gra na wszystkich
instrumentach. Na koncertach występuje tylko z gitarą, a bity odtwarza z
telefonu komórkowego. Muzyka The Pau to połączenie gitarowych riffów i
połamanych rytmów. Czasami mocniej, czasami lżej. Na początku 2015 r.
The Pau uczestniczyła jako support w trasach koncertowych zespołów
Organek i Straight Jack Cat, grając kilkanaście koncertów w całej
Polsce. W trakcie występów na żywo wykonuje materiał przygotowany na
debiutancką płytę.
K-essence
fot. Ryszard Czop
|
Little White Lies
fot. Anita
Andrzejczak
|
Little
White Lies (LWL) to jedno z ciekawszych zjawisk na polskiej scenie
alternatywnej. Jeszcze przed wydaniem płyty wystąpili na Heineken
Open'er Festival. W 2012 r. ukazał się ich debiutancki album "Devils in
Disguise", który zdobył serca fanów i krytyków muzycznych w całej
Polsce. Konsekwencją tego było pierwsze wyróżnienie, LWL zwyciężyli w
plebiscycie czytelników „Co Jest Grane” na Łódzką Płytę Roku 2012. Na
fali entuzjazmu zespół wydał EP „In Word And Deed”, które pojawiło się w
formie cyfrowej i, jako wydawnictwo kolekcjonerskie, na białej kasecie
magnetofonowej.Dwukrotnie wystąpili na antenie radiowej Trójki w audycji
OFFensywa oraz wzięli udział w wideo sesji realizowanej w ramach
Otwartej Sceny przy współpracy z Radiem Łódź. Z początkiem 2014
otrzymali nagrodę w kategorii "Zespół Muzyczny Roku 2013" w plebiscycie
Plastry Kultury.Ich drugi album „Days of Chaos” został sfinansowany w
ciągu niespełna dwóch tygodni przez fanowską społeczność portalu
MegaTotal.pl, będącego jednocześnie wydawcą płyty. Także i ten krążek
zdobył uznanie fanów i powtórzył sukces debiutu. Po raz drugi LWL
nagrali Łódzką Płytę Roku, tym razem 2014! LWL to przede wszystkim Kasia
i Zbyszek Krenc, na co dzień klasyczna rockandrollowa para. W ubiegłym
roku dołączyli do nich: ceniony perkusista Piotr Gwadera (Bogowie,
L.Stadt, Mister D.) oraz multiinstrumentalista i producent Paweł Cieślak
(Fonovel, TRYP), odpowiadający za brzmienie płyt LWL. Razem tworzą
tykającą bombę pełną muzycznego erotyzmu i napięcia. Ten ładunek wybucha
podczas występów na żywo, które, jak zawsze w ich przypadku, są
wyjątkowe i klimatyczne. W czwartek, 22 października, w trakcie koncertu
w ramach Festiwalu Soundedit ’15 zespół zaprezentuje nowy teledysk,
który także finansuje społeczność MegaTotal.pl.
Das Moon
fot. Krzysztof „Krizz”
Mariański
|
Soundedit
Festival jest patronem projektów crowdfundingowych zespołów K-Essence
oraz Little White Lies na serwisie MegaTotal.pl. W zamian za wpłaty,
które ułatwią obydwu grupom realizację ich teledysków, można otrzymać,
oprócz innych ciekawych nagród, festiwalowe karnety. Zapraszamy do
wspierania niezależnych twórców. Linki do projektów:
Czwartek – 22 października
10:00 – 18:00 – szkolenie branżowe
19:00 – 19:30 – Koncert The Pau
Premiera videoklipu K-essence
19:45 – 20:45 – Koncert zespołu K-essence
Premiera videoklipu Little White Lies
21:00 – 22:00 – Koncert zespołu Little White Lies
22:15 – 23:15 – Koncert zespołu Das Moon
Piątek – 23 października
11:00 – 18:30 - "Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej"
- warsztaty i spotkania
- warsztaty i spotkania
19:00
– 21:00 - Koncert "Antologia Polskiej Muzyki Elektronicznej":
Józef Skrzek, Władysław Komendarek, Kapitan Nemo, Konrad Kucz
Józef Skrzek, Władysław Komendarek, Kapitan Nemo, Konrad Kucz
21:30 – 22:40 - Koncert zespołu OMD
23:00 – 01:00 - After Party – Ptaki, DJ Set
Sobota – 24 października
12:00 – 18:30 - warsztaty i spotkania
19:00 – 20:30 - Koncert Wojciech Waglewski i goście: Maria Peszek,
Leszek Możdżer, Fisz, Emade, zespół Voo Voo
Leszek Możdżer, Fisz, Emade, zespół Voo Voo
20:30 – 21:00 - Gala wręczenia Nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”,
którą poprowadzi Piotr Metz
którą poprowadzi Piotr Metz
21:10 – 22:45 - Koncert Boba Geldofa
Bilety
na pojedyncze dni oraz karnety na cały festiwal można nabyć na:
ticketpro.pl, biletyna.pl, biletomat.pl i bilety24.pl, oraz w salonach
sieci Empik, Media Markt, Saturn i in. Bilety są dostępne również w
Klubie Wytwórnia.
Cena za jeden dzień (piątek lub sobota) – 70 zł, karnet na cały Festiwal – 120 zł.
Cena
biletu na czwartkowe koncerty – 20 zł. Wszystkie kupione wcześniej
karnety upoważniają do uczestnictwa w czwartkowych koncertach.
25
października (niedziela) w imieniu Metal Mind Productions zapraszamy do
łódzkiej Atlas Areny, gdzie wystąpi Deep Purple. Roger Glover – basista
i producent Deep Purple będzie gościem Soundedit ’15 i zostanie
uhonorowany statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem” w uznaniu za
„całokształt dokonań w dziedzinie produkcji muzycznej”. Nagrodę Festiwalu Soundedit odbiorą w tym roku również: Sir Bob Geldof, Józef Skrzek, Wojciech Waglewski oraz Leszek Biolik.
To
nie koniec niespodzianek, jakie w tym roku przygotowali organizatorzy
Soundedit. Niebawem ogłoszone zostanie kolejne, wyjątkowe wydarzenie
związane z Festiwalem. Więcej szczegółów już wkrótce. Hasło
Festiwalu pozostało bez zmian – „I Am The Sound”. Chcemy powiedzieć
każdemu z uczestników, że każdy może być, jest i będzie własnym,
indywidualnym brzmieniem. Ty też! Choć może jeszcze nie zdajesz sobie z
tego sprawy. „I Am The Sound” – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem.
Jestem muzyką! Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do Łodzi. Więcej szczegółów i program na
soundedit.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz