środa, 16 kwietnia 2014

"A kto nie umiał zasnąć, nim nie wymyslił granic... "


GRECHUTA  Zastanawialiście się kiedyś, kto pierwszy chciał zostać bogiem?
LENNON  Wyobraź sobie lepiej, że nie ma niebios ani żadnej religii, a ludzie żyją dniem dzisiejszym. To łatwe, tylko spróbuj.
GRECHUTA  Kto pierwszy rozpoznał wrogów i przyjaciół? Kto otoczył się murem i nie umiał zasnąć, nim nie wymyślił granic, kto w noc bezsenną wymyślił wielką armię?
LENNON  Zamiast zadawać te wszystkie pytania, wyobraź sobie lepiej, że nie ma żadnych państw. Moglibyśmy żyć w świecie, w którym nie ma za co zabijać i umierać. Wyobraźcie sobie ludzi żyjących w pokoju.
NIEMEN  Więc dlaczego tak często ktoś słowem złym zabija tak, jak nożem?
LENNON  A potraficie wyobrazić sobie, że nie ma własności?
GRECHUTA   Wiele razy głowiłem się nad tym, kto pierwszy włości swe miał za nic.
LENNON  A to, że ludzie są braćmi? Że nie trzeba chciwości ani głodu? Wyobraźcie sobie ludzkość sprawiedliwie dzielącą się dobrami. To nie jest wcale takie trudne.
GRECHUTA  Stojąc zapatrzeni w obłoki i niebo...
LENNON  Wiem. Za chwilę powiesz, że jestem utopistą i marzycielem. Wierzę jednak, że nie jestem jedyny.
NIEMEN  To pewne, że ludzi dobrej woli jest więcej i wierzę, że świat nie zginie dzięki nim. Najwyższy czas, by nienawiść zniszczyć w sobie.
LENNON  Jestem pewien, że do mojego myślenia przyłączą się miliony i świat w końcu
będzie jednością.
NIEMEN  Dlaczego więc tak często człowiekiem gardzi człowiek i dlaczego wokół jest aż tak wiele zła? Dziwny jest ten świat...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz